dimarts, 10 de juny de 2014

L'origen del món: de Courbert a Deborah de Robertis


L'origen del món (L'origine du monde) és un quadre pintat per Gustave Courbet el 1866. És una pintura a l'oli sobre tela, d'uns 55 cm per 46 cm, que representa un nu femení. El cos es troba reclinat. En primer pla un pubis femení, amb les cuixes i l'abdomen i el pits també nus, el rostre queda obviat de l'escena per l'enquadrament i un llençol blanc. L'escala, l'enquadrament i el punt de vista escollits per l'artista suposaren una radical novetat respecte a la tradició pictòrica dels nus, produint en l'espectador una forta impressió de sensualitat i erotisme. Les característiques de la pintura van fer que aquesta fos durant molt de temps un quadre amagat, tot i qua alguns autors com Marcel Duchamp l'apreciaren molt i fins i tot el van reinterpretar. Actualment s’exposa al Museu d’Orsay. 


La setmana passada l'artista luxemburguesa Deborah de Robertis, va recrear en persona en una de les seves sales i sense autorització el quadre de Gustave Courbet. Amb un vestit curt de lluentons daurats i sense roba interior, De Robertis va seure davant  la famosa obra, va obrir les cames i, amb ajuda de les mans, va mostrar el seu sexe als visitants durant diversos minuts. Els treballadors del centre, segons es pot veure en el vídeo penjat per l'artista a internet, es van interposar entre ella i el públic per obstaculitzar la visió i, sense forçar-la físicament a interrompre l'espectacle, van procedir a desallotjar la sala. "La meva obra --batejada 'Mirall de l'origen'-- no reflecteix el sexe, sinó l'ull del sexe, el forat negre. Vaig mantenir el meu sexe obert amb les dues mans per revelar-lo, per mostrar el que no es veu al quadro original", va apuntar l'artista al diari 'Le Monde'. No és la primera vegada, segons diu, que recrea aquest quadre al museu parisenc, on fa un mes també va despullar part del seu cos perquè un fotògraf que l'acompanyava li fes una foto. "Actuo amb molta naturalitat, cosa que fa que fins i tot quan hi ha vigilants a vegades no diguin res. Ho veuen com una cosa que no xoca. Intento sempre transmetre una cosa molt pura", conclou l'artista, que acompanya el vídeo del seu últim espectacle amb la música de l''Ave Maria' de Schubert de fons.  




Art? Provocació?. L’acció de Deborah de Robertis com a mínim no deixa indiferent, una de les premisses de l’art modern, i de seguida s’ha fet popular. En un moment en que l’art pot patir el risc de saturació aquestes actuacions tan polèmiques recorden l’esperit dels millors artistes conceptuals, com Duchamp o Manzoni.


2 comentaris:

  1. Si vol que se'n parli ja ho fa bé ja...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Per generar polèmica ho ha fet de la forma més apropiada, però aquesta també és una faceta important de l'artista

      Elimina