Aprofitant que no s'han acomplert les interpretacions d'alguns agorers que erròniament van interpretar la fi del món segons el calendari maia per parlar una mica sobre aquesta antiga civilització.
Els maies són una civilització mesoamericana precolombina que va tenir el seu apogeu segles abans de l'arribada espanyola a Amèrica i que avui dia, tot i no estar organitzada com a estat, encara manté viva la seva cultura entre els indígenes de totes aquelles zones que abastava. En tractar-se d'una civilització mesoamericana, aquestes zones són el sud de Mèxic (especialment la península del Yucatán), Guatemala, Belice i les regions més occidentals d'Hondures i El Salvador; és a dir, a grans trets, la meitat nord de Centreamèrica.
Tot i l'existència, com és natural, de
civilitzacions i cultures protomaies, no es parla d'una civilització maia
estructurada com a tal fins al segle III d.C. i la desaparició d'aquesta es
data al segle XV amb l'arribada dels conqueridors europeus. Com s'ha dit abans,
però, és important considerar aquesta segona data com a fi de la civilització
maia i no pas del poble o la cultura que encara perviuen avui dia (a la
península del Yucatán a Mèxic es calcula que més del 35 % de la població parla
llengua maia).
La civilització maia és coneguda per
ser una de les més avançades a nivell cultural (especialment en el camp de les
matemàtiques i l'astronomia) de tota l'Amèrica precolombina, fins al punt de
superar en alguns coneixements als propis conqueridors europeus. Els maies mai
van ser un poble homogeni, sinó que l'anomenat Imperi maia consistia en un
seguit de ciutats - estat independents, tot i que amb similituds culturals,
polítiques i socials. Això és fruit d'un passat comú, ja que tots els pobles
maies compartien fortes influències de l'antiga cultura olmeca (considerada la
"cultura mare" de Mesoamèrica).
Els maies eren una societat amb una
forta estratificació social, on la noblesa i el sacerdoci ocupaven els
estaments més elevats i vivien dels tributs pagats per les classes populars,
majoritàriament agricultores. També era una societat esclavista, essent aquests
en la seva majoria presoners de guerra (les ciutats - estat estaven en constant
guerra entre elles), delinqüents i orfes. La religió ocupava un paper central
en la vida de les comunitats i el màxim càrrec sacerdotal de cada ciutat tenia
tanta o més importància que el seu equivalent nobiliari. Es tractava d'una
religió politeista, naturalista (els déus eren fenòmens atmosfèrics i elements
naturals) i dualista, on la divinitat tenia tant els seus representants
bondadosos com malvats. De fet, l'element més característic i majestuós de les
ciutats maies són les seves piràmides esglaonades, usades com a cementiris i a
dalt de les quals s'hi trobava el temple. La raó d'aquestes construccions és
doble: d'una banda, que el lloc de culte estigués tan a prop com fos possible
del cel i per tant, dels déus i d'altra, sobrepassar l'altura de la selva i ser
un element fàcilment identificable i alertador des de la llunyania. També en
aquestes piràmides - temple es realitzaven els rituals i sacrificis (animals i
humans) que han passat a formar part de l'imaginari popular.
Les piràmides - temple són la màxima
expressió d'una arquitectura impressionant, més encara tenint en compte
l'endarreriment tecnològic en aquest camp (no s'ha demostrat que disposessin
d'eines de metall, politges i rodes) que només podia sustentar-se sobre la
disponibilitat de la força humana pròpia d'una societat esclavista (com la
construcció de les piràmides egípcies). Els maies també construïren edificis
monumentals d'arquitectura civil com ara palaus i els materials més usats eren
la fusta i la pedra, especialment calcària.
A nivell econòmic, podem parlar d'una
societat estrictament agrària. La base del conreu, així com de l'alimentació
maia era el blat de moro, molt emprat sobretot en l'elaboració de begudes i
truites. També tenia molta importància el cacau, especialment per mesclar-lo
amb aigua i fer xocolata líquida. En cap cas es tracta d'una civilització
ramadera i per complementar l'agricultura se servien de la recol·lecció, la
caça i la pesca.
Com ja s'ha comentat, allò que realment
diferencia la societat maia de la resta de pobles precolombins és l'elevat
nivell cultural al qual van arribar. L'escriptura es considera jeroglífica (a
causa de la seva similitud formal amb l'egípcia), tot i que en realitat té una
naturalesa pictogràfica, és a dir, que cada símbol no està associat a un so,
sinó a un concepte (més similar, per exemple, a l'escriptura xinesa).
Això, juntament amb un sistema
vigesimal (base vint) i posicional, els permetia de calcular xifres molt
elevades com les que es requerien per als càlculs astronòmics. Els maies
realitzaven observacions astronòmiques molt precises. Tots aquests coneixements
també els van servir per disposar d'un calendari més precís que el que
s'utilitza avui dia, amb un any que durava tres-cents seixanta-cinc dies
(vint-i-vuit setmanes de tretze dies) i s'iniciava el setze de Juliol.
La
civilització maia va tenir la seva època daurada entre els segles V i X, però
quan al segle XV van arribar els conqueridors espanyols ja eren un poble en
decadència i pràcticament sotmès. La caiguda d'un imperi tan avançat
culturalment s'explica per diversos motius. En primer lloc, l'avenç cultural no
suposava que no fos un poble ferotgement bel·licós i la seva naturalesa
composta per petites ciutats - estat feia que estiguessin en constant guerra
entre elles. Aquesta animadversió fraternal va ser, de fet, un dels aspectes
que més van propiciar i dels quals més es van servir els conqueridors per
sotmetre'ls. A més de la guerra interna, la fortalesa i hegemonia de la veïna civilització
asteca durant aquests últims anys suposava un enemic exterior que, a més de ser
una amenaça constant, obligava a pagar forts tributs. Més enllà dels conflictes
bèl·lics, la pròpia climatologia era hostil als maies, ja que van coincidir amb
el fenomen climàtic conegut amb el nom de "El Niño" que afecta
cíclicament la zona mesoamericana (així com moltes altres parts del món) i
comporta gran quantitat de pluges i innundacions que impedien el
desenvolupament de l'agricultura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada