La Copa Schneider
era una preuada escultura de bronze oferta per l’industrial francès M. Jacques Schneider
a l’Aeri Club de França al país que guanyés tres vegades consecutives o cinc
alternes la competició de velocitat. Era un trofeu anual exclusiu per
hidroavions. Al principi estava destinat a millorar les qualitats marines dels
hidroavions però aviat es va convertir en una cursa de velocitat en circuit
tancat, volant sobre el mar. Celebrada intermitentment entre 1913 i 1931, la Copa
Schneider es va transformar en una apassionant, disputada i frenètica cursa en
la que només podien participar els
països més desenvolupats en aeronàutica, que es jugaven el prestigi nacional. Les
primeres edicions van ser guanyades pels francesos al 1913 i els britànics al
1914. La Gran Guerra va interrompre la disputa de la competició, que es
reprendrà al finalitzar la contesa amb avions molt més veloços que incorporen
els avenços de l’aeronàutica desenvolupats durant el conflicte bèl·lic.
Els italians van demostrar una gran capacitat en la fabricació de vehicles
i motors de competició. L’edició de 1919 va ser anul·lada malgrat el triomf
moral dels italians que la van guanyar els anys 1920 i 1921 de forma
indiscutible. El Macchi M7 bis, guanyador de l’edició de 1927 arribava als 257
km/h amb un motor Isotta-Fraschini de 280 CV. Els italians
tornarien a guanyar la competició el 1926 amb un Macchi M-39.
Macchi M7 bis |
L’edició de 1922
la va guanyar un “Supermarine” britànic, semblant estructuralment al “Macchi”
italià. El 1923 es va imposar una fòrmula constructiva més racional per un avió
de competició. El vencedor va ser el Navy Curtiss CR3, versió naval de l’excepcional
CR1. Aquest hidroavió aconseguia una velocitat màxima de 314 km/h amb un motor
de 450 CV. Aquest triomf va demostrar a tot el món que els Estats Units estava entre
els països amb una aviació més desenvolupada.
El 1925 el pilot nord-americà James
Doolittle (que es faria especialment famós durant la Segona Guerra Mundial al
liderar el 18 d'abril de 1942 el primer atac americà contra el Japó després de Pearl Harbour) guanyaria la
competició a bord d’un Curtiss R3C-2.
James Doolittle i el Curtiss R3C-2 |
El britànics van aconseguir la Copa Schneider al guanyar la carrera tres cops consecutius: 1927, 1929 í 1931. Aquest èxit es va aconseguir gràcies als extraordinaris “Supermarines” projectats per Reginald Mitchell, que després passaria a la història de l’aviació com el creador del famós “Spitfire”, avió en el que va abocar tota l’experiència que li van proporcionar aquests aparells de carreres. En aquella època les marques aconseguides pels hidroavions estaven molt per sobre de les dels avions terrestres. El Supermarine S 6B, guanyador de la última edició de 1931. La seva velocitat era de 656 km/h amb un motor de Rolls-Royce de dotze cilindres, amb refrigeració líquida de 2350 CV.
Popularitzada per
la genial pel·lícula de Hayao Miyazaki, Porco Rosso, la informació per l’elaboració
d’aquesta entrada l’he aconseguit principalment al llibre Historia ilustrada de la aviación de Vicente Segrelles (1980, pàgines
56 í 57).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada