Porco Rosso és la
història de Marco Pagotto, un ex-pilot de la Força Aèria Italiana, convertit en
caça recompenses, buscat pel govern de torn per desertar de les seves files. La
seva aparença és la d’un porc que no s’acaba d’explicar. No és la única
pel·lícula de Miyazaki on en el porc és un animal important. Estrenada el 1992
la pel·lícula neix inicialment com un encàrrec de JAL (Japan AirLines) per un
migmetratge que es projectaria en els vols de mitja distància de la companyia.
Però el projecte, en el qual Miyazaki va desplegar tota la seva passió pels
avions, va créixer fins convertir-se el un llarg metratge.
La personalitat de Porco Rosso denota un passat
turmentós, el que el fa que sigui un ésser poc expressiu, fred i calculador, però
com Humphrey Bogart a Casablanca amb un gran cor sota la màscara.
Com sempre les dones tenen un paper essencial en aquesta
pel·lícula de Miyazaki. Gina, amiga de la infància de Marco, propietària del l’Hotel
Adriano, esposa de pilots, trista i melancòlica estima a Marco, però ell no
creu que mereixi el seu amor. Fio Piccolo, una jove dissenyadora i mecànica
serà la responsable del nou hidroavió de Porco.
La figura del rival de Porco Rosso té dos cares: d’una
banda estan els Mamma Aiuto (una
congregació de pirates maldestres que semblen sortits dels Autos Locos), que
rivalitzen amb Porco pels diners i les joies. D’altra banda hi ha Donald Curtis
(un pilot nord-americà que es ven al millor pagador) que vol enamorar a Gina,
famosa cantant, eterna amiga de l’heroi, i ser més popular que Porco. La baralla
final entre Porco i Curtis per la jove Fio, que culmina l’acció, és molt
fordiana i recorda el duel de L’home
tranquil.
Veure un porc parlant en un món d’humans al principi és
xocant, però com en la pel·lícula és natural, ràpidament deixa de condicionar
la visió i s’accepta que un porc pot ser, en aquest cas és, millor que un home.
Segons Porco Rosso: “un porc que no vola només és un porc”.
Els hidroavions tenen una gran importància en l’acció:
els dissenys basats en avions reals són una part vital de la història, que
recull l’esperit de les curses de competició com la Copa Schneider.
La banda sonora és preciosa, sobretot Toki ni wa mukashi no hanashi wo, la cançó final. L’animació és perfecta i els colors sorprenen. Els
paisatges reprodueix una costa adriàtica idealitzada, i una Itàlia colpejada
pels feixistes i la pobresa de la Gran Depressió. Porco Rosso no és aliè a
aquesta situació i es situa en un bàndol: “prefereixo ser un porc a ser un
feixista...”.
Porco Rosso és un tribut a l’amistat i a l’esperança.
Parla d’un temps mort i de futur, insistint en que un va ser per conèixer el
que serà.
Un dels millors animes que s’han realitzat mai.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada