El 7 d’agost de 1947, empesa per les onades que
xocaven contra els esculls, una embarcació de fusta i de bambú va xocar contra
la barrera de corall que protegia la tranquil·la llacuna de Raroia, una petita
illa perduda de l’arxipèlag de les Marqueses, enmig de l’Oceà Pacífic. Després
d’haver lluitat contra les onades, els sis homes a bord van poder arribar a la
costa transportant tot el que van poder salvar el naufragi.
L’expedició, encapçalada pel noruec Thor
Heyerdahl, havia sortit el 28 d’abril del port del Callao, al Perú, amb la
intenció de demostrar que era possible la navegació del Pacífic amb la
tecnologia dels pobles indígenes americans i que per tant la colonització de
les illes de la Polinèsia s’havia efectuat des d’Amèrica, i no pas des d’Àsia. Formaren la tripulació,
a més de Thor, quatre noruecs: Knut M. Hangland, Erik Hesselberg, Torstein
Raaby i Herman Watzinger, i Bengt
Danielsson, un etnòleg suec.
Thor Heyerdahl va començar a desenvolupar la seva
teoria després de viatjar a les illes Marqueses l’any 1933 i fixar-se en
algunes analogies entre certes tradicions polinèsies i les de les antigues
poblacions ameríndies. El mític fundador del poble polinesi, Tiki, fill del
Sol, havia conduït a gent a aquelles illes des d’algun lloc “més enllà del mar”:
“un país muntanyós, cremat pel Sol”. Amb una curiosa simetria, una llegenda
andina parlava d’un rei Sol anomenat Kon-Tiki, que es va fer a la mar en direcció
a ponent per fugir dels seus enemics. Heyerdahl estava convençut de que el
“país muntanyós” era l’actual Perú i que els polinesis descendien, si més no en
part, d’una antiga població ameríndia que havia precedit a la civilització
inca. La hipòtesi tenia un únic i decisiu punt dèbil: ningú creia possible
arribar a una illa de Polinèsia partint de les costes d’Amèrica del Sud amb la
tecnologia de l’Edat de Pedra. Una interminable extensió d’aigua separava el
continent americà d’aquelles minúscules illes, una distància que havia posat en
serioses dificultats a navegants molt més sofisticats. Així, Heyerdahl va
decidir fer una demostració pràctica. Recorreria els passos dels avantpassats
dels polinesis i arribaria a les Marqueses utilitzant una balsa de troncs, el
tipus d’embarcació propi de Xile i Perú en l’època que s’havia produït la
pretesa emigració.
La balsa es va construir amb nou grans troncs de
balsa d’Equador, lligats entre ells exclusivament amb cordes de cànem. El
“pont” estava cobert per canyes de bambú; en el centre de la balsa s’havia
col·locat una cabana de bambú i palla trenada per protegir del sol als
navegants; a popa es va disposar d’un llarg rem-timó. Lenta però segura, la
balsa va salpar del port del Callao, a la costa del Perú el 28 d’abril de 1947.
A bord hi anaven Heyerdahl i cinc companys més sense gaire experiència
marítima. L’únic equip permès va ser una petita ràdio, Una gran vela quadrada
subjecta al mastil de bambú, inflada amb els vents alisis del sud-est va
empènyer la Kon-Tiki a mar obert. Després de
cent un dies de navegació i després de sobreviure a dues tempestes, els
sis navegants van arribar finalment, sans i estalvis, a les illes Marqueses,
demostrant que tan fantàstic viatge era, si més no, possible.
aviat la pel·li!
ResponEliminaL'he vista, és la pel·lícula noruega més cara de la història, i es nota perquè esta molt ben feta, però no m'ha semblat tan emocionant com m'esperava.
ResponElimina