Aquest
dissabte l’artista Banksy ha venut algunes de les seves obres a Central Park, a
preus irrisoris, quan la seva obra habitualment pot arribar als milions de
dòlars. Aquesta acció, m’ha fet pensar en el conceptes com els artistes, l’obra
d’art i els seu valor. Marcel Duchamp i Piero Manzoni ja havien fet accions al
respecte.
El 1915, Marcel Duchamp va agafar un
urinari de paret, el va firmar, el va batejar amb el nom Font i el va presentar
com "una obra d'art". Probablement allà va començar tot. Segur que
Duchamp, amb aquell gest, va voler arribar a la provocació absoluta i, no
obstant, es va quedar curt, donada la successió de despropòsits, que,
presentats com a fenòmens contraculturals, s'han portat a terme amb el
beneplàcit i l'ajut no només de determinats crítics, sinó fins i tot
d'institucions oficials i galeries de prestigi.
L’artista conceptual Piero Manzoni (1933-1963)
va arribar encara més lluny: l’any 1961 va presentar la seva obra Merda d'artista, consistent en noranta
llaunes que contenien els seus propis excrements. Piero Manzoni les va
enllaunar mecànicament, etiquetar, numerar i signar. Les llaunes segellades es
van vendre a pes prenen com a referència el valor de l’or del dia en els
mercats de borsa. Algunes llaunes han explotat per l'expansió dels gasos. El 2007 es va arribar a subastar una llauna per 124.000 euros. Des d'aquell moment ja
sabem la cotització actual de les vuitanta-nou llaunes restants.
El
gest, l’obra de Manzoni, va aixecar una enorme polseguera. Jo crec que la
intenció de Piero Manzoni era provocar i denunciar l’exagerat mercantilització que havia
experimentat l’art i l’explotació de l’aura de l’artista i la seva signatura. Criticar el mercat disposat a comprat tot el que portés signatura. Potser
pretenia que les persones, a part d'aprendre a respectar l'art, tampoc
tinguessin manies a l'hora de menysprear-lo sense por quan el consideri
senzillament mentida. Fa temps que no és el creador artístic qui ocupa el
centre del negoci de l'art. Se n'han apoderat tot un exèrcit de marxants,
crítics, empresaris, periodistes, promotors contraculturals, galeristes... i
polítics. A tots ells només els interessa l'art el dia de la inauguració de
l'exposició i l'accés al màxim ressò mediàtic: com més polèmica i provocativa
sigui la mostra, millor. I fins i tot els mateixos museus s'han apuntat a
aquest corrent provocant una escalada de preus en les que moltes vegades ells
són els primers actius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada