El 20 de maig de 1888 s’inaugurava a Barcelona
una Exposició Universal que duraria fins la clausura el 9 de desembre del
mateix any. L’Exposició Universal de 1888 va transformar els esquemes urbans de
la ciutat de Barcelona i va aportar un gran nombre de nous edificis. A més, va
suposar el principi de la projecció internacional de Barcelona com a ciutat
dinàmica en la xarxa de capitals europees.
Cal recórrer a la
iconografia del 92, per fer-nos una idea, encara que només aproximada, del que
devia suposar per als barcelonins del segle XIX la gran remodelació urbanística
de l’Exposició Universal de 1888. Hi va haver un abans i un després a la ciutat
de Barcelona l’any 1992, igual que va haver un abans i un després de la ciutat
de Barcelona de 1888. Els Jocs Olímpics van ser el projecte humà responsable de
transformar la morfologia urbana que havia tingut Barcelona fins aleshores:
l’adaptació olímpica de Montjuïc amb el Palau Sant Jordi, l’establiment de les
rondes, la construcció del passeig marítim i la remodelació del port, etc. Una
profunda metamorfosi, conseqüència d’un estat d’ànim de la població barcelonina
va donar un aspecte profundament contemporani i innovador a la ciutat que es
desvetllava entusiasmada durant els primers anys de la recuperada democràcia.
Les exposicions
universals van sorgir com a excusa per potenciar l’urbanisme en un moment de
gran auge demogràfic en el qual les ciutats necessitaven créixer. Les
exposicions universals van representar per als estats europeus també un gran
aparell de propaganda que els servia per centrar en una ciutat la idiosincràsia
de tota una nació. Durant aproximadament sis mesos, una capital atreia sobre el
seu eix de gravetat una gran òrbita de disciplines: un immens aparador per a l’art,
la indústria i el comerç a escala mundial. Per això aquestes ciutats
escollides, gairebé sempre capitals de país, rebien quantioses aportacions
econòmiques i ajudes a nivell estatal. Els precedents de l’Exposició Universal
de Barcelona, van ser el Londres del Crystal Palace (1856), Viena (1871),
Filadèlfia (1875) i París (1878).
El cas de
Barcelona és significatiu, perquè sense ser cap capital d’estat va tenir els
mecanismes necessaris per desenvolupar amb èxit una gran Exposició Universal.
Ara bé, apropar-se a la realitat del projecte implica desemmascarar alguns
mites i afrontar algunes veritats incòmodes. Precisament com que no es tractava
d’una capital d’estat, Barcelona no va gaudir de cap finançament o ajut
econòmic del Govern Espanyol, a diferència de les grans sumes de diner públic
que es van invertir a altres ciutats en les seves exposicions universals.
L’únic apadrinament estatal que va rebre Barcelona va ser la promoció o
propaganda exterior per part de les institucions més representatives. Per
aquest motiu, les possibilitats de la ciutat comtal van ser les d’una exposició
menor i d’iniciativa privada, com algunes altres exposicions de caràcter
regional, per exemple la de Bordeus, el 1882. I això no és tot. A més de
l’escassa contribució dels poders polítics i econòmics estatals, els
preparatius de l’Exposició van tenir diversos contratemps que van posar
seriosament en perill la puntualitat de la inauguració. A la dècada dels 60 del
segle XIX i hi havia hagut una crisi en el sector de la construcció que va
tenir rèpliques als anys 80. A això s’hi ha de sumar una vaga general que va
tenir lloc el desembre de 1887, la lentitud del Ministeri de Guerra en cedir
els terrenys de l’antiga Ciutadella, actes de boicot, les dificultats d’importació
d’alguns materials... tot això considerant que Elies Rogent va ser nomenat
director d’obres, el 21 de maig de 1887, exactament un any abans de la
inauguració. Això va abocar al vertigen la celeritat de les obres.
S’ha de dir que,
malgrat l’exigència d’agilitat i rapidesa en les construccions, molts dels
edificis es van dissenyar amb la voluntat de permanència un cop s’hagués acabat
l’exposició. Alguns, però, van ser enderrocats després de l’exposició,
principalment perquè ocupaven un espai que estava destinat a altres usos, com
per exemple el Palau de les Ciències i el Palau d’Agricultura.
En línies
generals, l’exposició va servir per culminar aquells projectes que s’estaven
portant a terme al llarg de la segona meitat del segle XIX, com ara, la construcció
de l’Eixampla de Cerdà, el proveïment d’aigua a la ciutat, l’electrificació de
tota la Rambla o la construcció de línies del tramvia. Tot això amb els nous
instruments tècnics de l’època. Barcelona, com el gran nucli industrial de
l’estat espanyol va fonamentar les noves construccions amb el nou material que
sintetitzava l’esperit de la revolució industrial: el ferro.
Els edificis i les
obres més importants que va aportar l’Exposició Universal de 1888 van ser,
principalment: la demolició de la Ciutadella Militar i la seva substitució per
una zona de jardins que conformaran la base de l’actual Parc de la Ciutadella,
amb una espectacular cascada, i el Parc Zoològic; la construcció de l’arc de
Triomf, el Passeig de Colom presidit per el monument a Colom al capdavall de la
Rambla; el Cafè-Restaurant (reconvertit posteriorment en museu de Zoologia);
l’Hotel Internacional de Domènech i Montaner situat al mateix passeig; i el
Pavelló d’Indústries Marítimes, El Palau d’Agricultura i els de Ciències i
Belles Arts.
Lamentablement
unes de les conclusions que podem extreure de l’Exposició Universal de 1888, o
de l’Exposició Universal de 1929, o dels Jocs Olímpics de 1992 (sense incloure
en bunyol del Fòrum de les cultures 2004), és que Barcelona és una ciutat que
al no disposar de la capitalitat d’un estat ha necessitat en massa ocasions
celebrar esdeveniments que servissin com a pretext per aconseguir dotar-se de
les infraestructures que ha necessitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada