Eduardo Chillida (Sant Sebastià 1924-2002) va ser un
important escultor basc. S’orientà inicialment cap a l’arquitectura però abans
d’acabar la carrera decicí dedicar-se a l’escultura i el dibuix. Després
d’haver-se estat tres anys a París (1948-1951), tornà a Espanya i començà a
treballar el ferro. Amb aquest material realitzà les primeres obres com les
portes de la basílica d’Aránzazu (1954) i el monument a Fleming a Sant Sebastià (1955). En aquest període,
Chillida forjà el ferro conservant els reflexos del foc i el doblega en làmines
estretes que dibuixen grafismes en l’espai (Remor
de límits, París, Galerie Maeght, 1956-59) o bé en modulacions de perfils
tallants (Enclusa de somni, 1960).
Simultàniament abordà formes completament diferents en les estructures fetes
amb grans blocs de fusta, que són espais tancats de volums aparents, on el
recinte interior roman hermètic a la mirada de l’espectador (Homenatge a Kandinsky, 1965).
Des de 1966 desapareixen aquestes estructures de fusta i,
sense abandonar el ferro, l’escultor comença a treballar altres materials, com
ara el formigó, el granit i l’alabastre. En aquest mateix període abandona els
impulsos dinàmics de les primeres obres per orientar-se més aviat vers l’estudi
dels contrastos entre massa i buit, en obres de grans dimensions, en què el
moviment d’algunes zones i l’estatisme del nucli central s’equilibren. Són
aquestes obres entre les quals hi ha Abesti
gogora (Museu de Houston, 1966). Al voltant del buit (1968) i la sèrie Aldikatu (1973), les que han portat a
Chillida a autoqualificar-se d’”arquitecte
del buit”. Hi ha en les formes de les escultures de Chillida un dinamisme intern i uns valors tàctils que impressionen; per exemple a les Pintes
del vent, ancorades en uns penya-segats de la costa de Guipúscoa.
Entre les seves últimes creacions cal esmentar Elogi de l’aigua
(Barcelona, parc de la Creueta del Coll, 1986).
Extret de Diccionari d’art Oxford (1996) (dirigit per Ian
CHILVERS i Harold OSBORNE), edicions 62 , pàgina 162-163
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada