Edward Hopper (Nyack, estat de Nova York 1882- Nova York
1967) va ser un pintor nord-americà. Del 1900 al 1910 va ser deixeble de Robert
Henri i entre 1906 i el 191 va fer tres viatges a Europa que no van influir
gaire en el seu estil realista de pintar. Hopper va exposar a l’Armory Show el
1913, però des d’aquesta data fins al 1923 va abandonar la pintura i es va
guanyar la vida amb il·lustracions publicitàries.
A partir de llavors, però, aviat va ser públicament
reconegut com la figura central de l’american
scene painting, gràcies a la seva manera d’expressar la solitud, el buit i
l’estancament de la vida urbana.
Hopper sempre va ser un individualista i, tot i que es
seu nom estigué vinculat a l’Ash-can School, les seves obres no contenen cap
missatge social: “No crec que mai hagi volgut pintar l’escena americana, el que
intento és pintar-me a mi mateix”. De “la solitud i la nostàlgia” que es
desprenen dels seus quadres afirmà, “ si hi són presents, no ha estat de forma
voluntària”. Quadres com Un diumenge al
matí d’hora (Nova York, Whitney Museum, 1930) o Noctàmbuls (Institute d’Art de Chicago, 1942) transmeten un
sentiment de solitud i desolació, bé per la buidor, bé per la presència de
figures anònimes que no diuen res.
Un diumenge al matí d’hora (Nova York, Whitney Museum, 1930) |
Noctàmbuls (Institute d’Art de Chicago, 1942) |
Extret de Diccionari d’art Oxford (1996) (dirigit per Ian
CHILVERS i Harold OSBORNE), edicions 62 , pàgina 391
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada