Fantasia Mediterrània |
Josep Maria Sert i Badia (Barcelona 1874-1945) va ser un
conegut pintor català. Fill d’un acabalat pintor de tapissos, es formà
artísticament a la seva ciutat natal i molt aviat se sentí atret per la pintura
mural, gènere que acaparà la totalitat de la seva producció artística. Sert va
voler emular els grans decoradors del barroc amb la seva pintura teatral i
efectista, de gran domini de la línia i amb dinàmiques masses de personatges en
moviment. És una pintura emfàtica i recarregada i plena de força dramàtica que
sembla esta passada de moda però que va proporcionar a Sert molta popularitat
durant la primera meitat del segle XX.
Per calibrar l’èxit que assolí el seu
art personalíssim n’hi ha prou amb repassar superficialment els nombrosos
encàrrecs que va rebre: des del menjador del Waldorf Astoria a Nova York
(1930-31) fins a l’escala de d’honor i el saló de Cròniques de l’Ajuntament de
Barcelona (1929), passant pel Rockefeller Center de Nova York (1933-1940) i la
sala del Consell de Nacions a Ginebra (1936).
Sostre del Rockefeller Center |
Sala de la Societat de Nacions, Ginebra |
La llista de les seves
realitzacions seria interminable, ja que decorà una infinitat de palaus i
mansions privades (dels March de Palma de Mallorca, de Francesc Cambó a
Barcelona), sense oblidar la seva obra cabdal que és la decoració de la
catedral de Vic, iniciada el 1905 i finalitzada el 1929. Sert va pintar un gran
conjunt sobre la vida i la passió de Crist, presidit per les figures colossals
de Sant Pere i Sant Pau, pilars de l’església.
Eren unes figures de tons bistres sobre fons d’or que van ser destruïdes durant la Guerra Civil i que l’artista va refer després (1939-1945), encara que modificant un xic el model original.
Eren unes figures de tons bistres sobre fons d’or que van ser destruïdes durant la Guerra Civil i que l’artista va refer després (1939-1945), encara que modificant un xic el model original.
Políticament es va comprometre amb el franquisme, firmant un manifest d’adhesió
a Franco i fent d’intermediari entre el règim franquista i el govern de Vichy
durant la Segona Guerra Mundial, fets que van influir molt la percepció de Sert
per part de les generacions posteriors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada