Acabo
de veure l’exposició de Camille Pissarro al Caixaforum. És la primera
retrospectiva de Pissarro que es presenta a Espanya, i se centra en el
paisatge, rural i urbà, que domina d’una manera aclaparadora la seva producció,
a partir de 67 olis. L’exposició m’ha semblat senzilla però interessant, donat
l’escassa oferta museogràfica que pateix la ciutat de Barcelona.
Definit com “Humil i colossal” pel seu amic Paul
Cézanne, Camille Pissarro (Saint-Thomas, Antilles Daneses, 1830 - París, 1903).
Pissarro era fill de pare jueu i mare criolla. Després d’estudiar el
batxillerat a França, va tornar a la seva illa natal el 1847 i va estar empleat
en els negocis del seu pare fins que al 1852 es va escapar amb un company danès
pintor a Caracas, on va realitzar els primers contactes amb la pintura i va recórrer
Veneçuela. De tornada a casa va obtenir el consentiment patern per dedicar-se a
l’art i el 1855 es va traslladar a París, on serà influït per Camille Corot, Gustave
Courbet i Charles Daubigny. L’any 1859
conegué a Claude Monet amb el que es convertirà en figura fonamental de l’impressionisme.
Va ser mentor del grup, va redactar els estatuts de la cooperativa d’artistes
que va impulsar les exposicions impressionistes i va ser l’únic pintor que va
participar a totes, entre els anys 1874 i 1886. Gràcies als seus grans dots de
mestre, la seva influència s’estengué fins i tot a artistes de més talla que
ell, com Cezanne o Gauguin, que van parlar molt elogiosament d’ell. La fatalitat
farà que mori pràcticament cec, un final tràgic per un pintor.
Les
obres de l’exposició es distribueixen en funció dels llocs en què Pissarro va
viure i va pintar. S’obre amb les primeres excursions pictòriques a la riba del
Marne. Proper als artistes de l’escola de Barbizon, la seva pintura reflecteix
la influència de Camille Corot, En aquests primers anys coneix Claude Monet i
Paul Cézanne. S’instal·la a viure a Louveciennes i treballa amb Monet en el nou
estil impressionista. Quan el 1870 esclata la guerra francoprussiana i els
invasors alemanys li expropiaren la casa de Louveciennes es refugia a Londres,
on descobreix l’obra de l’escola paisatgística anglesa, especialment la de
Turner i Constable. Els prussians van saquejar la major part dels mil
cinc-cents quadres que de Pissarro i Monet es conservaven a la casa de Louveciennes,
de fet Pissarro només recuperà només quaranta. Quan va tornar de Londres, el
1872, resideix una llarga temporada a Pontoise, a la riba del riu Oise, on es
barregen trets purament rurals amb un incipient desenvolupament industrial.
Camí de Versalles, Louveciennes, sol d'hivern i neu (1870) |
Treballa
amb Cézanne i s’estableix una influència recíproca. La seva pinzellada és
llarga i utilitza colors primaris. Les seves composicions cerquen un nou
concepte de l’espai a través de la juxtaposició de blocs de pintura gairebé
abstractes. Són anys decisius, de gran precarietat econòmica i d’una intensa
creativitat.
A partir de 1884 viurà a Éragny-sur-Epte, a dues hores de París. La seva pintura es concentra en un paisatge humanitzat d’horts, prats i arbres fruiters. Juntament amb Georges Seurat i Paul Signac, prolonga les recerques impressionistes amb una nova manera d’entendre la pintura, el puntillisme.
El pont de Charing Cross, Londres (1890) |
Tot
i que Pissarro va viure la major part de la vida en contacte amb la natura
(fins al punt que alguns detractors el titllaran de “pintor de cols”), els
paisatges urbans ocupen també un lloc important en la seva producció: vistes de
París, Londres, Rouen, Dieppe i Le Havre que va fer la darrera dècada de la
seva vida, quan per fi comença a gaudir de l’èxit comercial arran de l’exposició
a la Galeria Durand-Ruel l’any 1892. Però a partir de 1895 una malaltia ocular
l’obliga a pintar des de la finestra de l’estudi o des d’habitacions d’hotel, i
fa unes sèries de París a vista d’ocell fascinants. Atret per l’efervescència I
l’activitat dels ports, amb més de setanta anys encara viatjarà puntualment a
Dieppe i Le Havre per pintar escenes de la modernitat. Tant en els seus
paisatges rurals com en els seus paisatges urbans els camins, els canals i els
carrers seran els eixos que ordenaran els seus quadres i l’element narratiu que
va ordenar l’espai pictòric, dotar de moviment els personatges i fer entrar els
espectadors al quadre. Són quadres que es veuen i es caminen.
Rue Saint-Honoré a la tarda, efecte de pluja (1897) |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada