S’ha subhastat per 91
milions d’euros una de les versions del quadre d’Edvard Munch El crit (1893). És
una de les obres més conegudes de l’art, i el fet que el 1895 Munch fes una
litografia encara va augmentar la seva popularitat.
El quadre es va
pintar en tempera sobre cartró. El crit té com objectiu expressar com una
inquietud sobtada transforma totes les nostres impressions sensibles. Totes les
línies semblen portar cap al centre del gravat: el cap que crida. Sembla com si
tot el paisatge compartís l’angoixa i l’excitació d’aquest crit. La cara de la
persona que crida està certament distorsionada com la d’una criatura. Els ulls
ben oberts i les galtes begudes recorden el cap d’un mort. Deu haver passat
alguna cosa terrible, i la pintura se’ns fa encara més pertorbadora perquè no
sabrem mai què significa aquest crit.
El crit ens confronta
amb la por i la solitud de l’ésser humà en una natura que no consola, sinó que
recull el crit i l’arrossega per l’ampli camí cap al cel tenyit de vermell de
sang. El camí amb els velers només insinuats, així com el pont la barana del qual talla el quadre en diagonal
fan al·lusió a Nordstrand. En unes notes de 1892 escrites durant la
convalescència a Niça, Munch recorda la situació que va donar origen al quadre:
“Anava caminant amb dos amics pel
passeig, el sol es posava, el cel es va tornar de cop vermell. Jo em vaig
aturar, cansat em vaig recolzar en la barana, sobre la ciutat i el fiord blau fosc
no veia sinó sang i llengües de foc. Els meus amics van continuar la marxa i jo
seguia aturat en el mateix lloc tremolant de por i sentia que un crit infinit
penetrava tota la natura”.
Alguns autors sostenen que l’erupció del volcà
Krakatoa el 1883 va poder marcar el color del cel durant el període de temps en
que es va gestar el quadre. L’erupció del 27 d’agost del Krakatoa va ser
violentíssima, fins al punt d’escoltar-se a 3500 quilòmetres de distància. Les
cendres expulsades pel volcà van modificar el clima i la difracció de la llum, provocant
capvespres més vermellosos, com el del quadre de Munch. Malgrat aquesta
possibilitat el Crit de Munch no és només conseqüència d’un fenomen atmosfèric
extern, ans el contrari, la seva pintura neix en l’interior de les persones i
la gamma cromàtica que utilitza serveix per refermar aquesta sensació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada